onsdag 18. juni 2014

Hvordan hilse på samisk - Moht dearvvahit sámegilli

Hei 

Når du skal hilse på samisk er "Hei!"  ganske enkelt og rett frem. Alle forstår det. Men jeg personlig liker om noen tar seg bryet med å hilse på meg på mitt hjertespråk. 

Bures - uttales "bores"

Besvares med "Bures!". Dette er håndhilsning. Det er også skikk å reise seg når folk håndhilser på deg, og det er den som kommer som forventes å ta initiativet til å håndhilse. Du skal håndhilse de som du ikke har hilst på før, om det er lenge siden du har sett denne personen, eller om det har skjedd livs endringer siden sist du har sett vedkommende. F.eks. giftet seg, mistet noen, fått barn, og liknende. 

Buorre beaivvi - uttales "boårre bæivvi"

Betyr God dag, og kan besvares med "Buorre beaivvi!"  eller "Ipmel atti!". Ipmel atti betyr rett oversatt "Gud ga" (den gode dagen). 

Buorre iđit (uttales boårre ithit) og her uttales th som i det engelsek ordet the - God morgen

Buorre eahket (uttales boårre æhket) - God kveld

Buorre idja (uttales boårre idd`ja) - God natt

Disse tre kan besvares som "Buorre beaivvi", men da selvsagt med det samme som du blir hilst med. God dag for God dag, god morgen for god morgen osv. 

Mana dearvan - uttales mana dærvan

Sies når noen skal dra, av den som blir igjen. Dette betyr "dra vel". 

Báze dearvan - badse dærvan

Sies når du skal dra, til den som blir igjen. Dette betyr "bli igjen vel".

Også kommer de hilsninger som gjelder nå:

Buorre geassi (boårre gæssi) - God sommer

og

Buorre geasseluopmu (boårre gæsseloåpmo) - God sommerferie

1 kommentar:

  1. Hei alle sammen, jeg er her for å vitne, om hvordan jeg blir rik og berømt suksessfull modell i verden, jeg har gått gjennom motgang i årevis, siden jeg mistet begge foreldrene mine, kunne jeg ikke gå videre med transportøren min pga. økonomisk løsning da, inntil for fem måneder siden, mente jeg en venn som introduserte meg i frimurerfamilien, først var jeg redd for å bli med, fordi jeg har lest så mye falske nyheter gjennom internett om frimurerfamilien, og som jeg nå vet det er ikke sant, alt var falske nyheter, og jeg vil bruke denne muligheten til å si en stor takk til frimurerfamilien, alle brødre og søstre i denne familien, jeg er så takknemlig for støtten dere alle gir meg, og for de som trodde frimurerfamilien er ond, som ikke kjenner reglene og forskriftene til denne familien, vennligst slutt å dømme hvis du ikke vet om det, og slutt å dele falske nyheter, hvis du er interessert i å bli medlem og nyte fordeler av frimurerfamilien, kontakt av icial adresse nedenfor for mer informasjon,
    Hva skjer; +31687329133
    E-post; info.masonic.oregon@email.cz
    E-post; info.masonic.oregon@gmail.com
    Eller les mer om oss på Facebook-sidelenke; https://web.facebook.com/infomasonicoregon

    SvarSlett